tirsdag den 3. januar 2017

Godt nytår....Vi skal hjælpe hinanden.

Nytårs forsæt er ikke noget jeg bruger så i år skal der prøves noget nyt, et jule forsæt. Næste år skal gå med at fortælle den gode historie forstået på den måde at jeg vil være med til at få medierne til at fortælle om de gode ting der sker i psykiatrien, vi hører om flere drab på bosteder og om fag personale på psykiatriske afdelinger der ikke kan klare presset mere, og helt ærligt jeg forstår dem godt. Jeg mener at psykiatri brugere også har et ansvar i denne debat, vi skal også stå sammen og råbe op. Hvis vi bliver mere kritiske overfor den behandling vi modtager så siger vi jo også stop og på den måde hjælper vi ansatte til at få bedre vilkår og det ender med at vi hjælper hinanden -:)   Jeg ved godt at det er drømme tænkning men tænk lidt over det, vi kunne godt gøre lidt for at være med til at få systemet til at tænke anderledes. I den kommune jeg bor i oplever jeg også at kommunalt personale bliver presset til det yderste og flere ender med sygemeldinger. Det er sgu da ikke i orden at vi har noget i kalder velfærds samfund .... not det har ikke en skid med velværd at gøre.
Jeg vil personligt ikke være med længere så jeg vil tage et ansvar i den debat der er.

Jeg forstår ikke at det kommer bag på nogen at forholdene på de psykiatriske afdelinger er så presset som de er. Det er da ikke nogen nyhed det er jo bare igen en afspejling af at vores politiker ikke prioritere psykiatri særlig højt. Jeg har op til flere gange set personale på afdelinger kom løbende med tårer trillede ned af kinderne fordi de er så mega stresset, dem som er engararede de kan jo ikke bare sige pyt og lade tingene gå sin gang, og jeg vil også mene at dem der kan det de skulle ikke være der. det er mennesker de skal passe på og ikke bare et cpr nr. Men det er undre mig er at der skulle gå så mange år før at de kunne stå sammen ud i Risskov for at råbe op om forholdene. I de år jeg er kommet derude har det været nemt at se at det kun er gået den gale vej. Der er på ingen måde tid til at sidde sig ind i den enkelts liv og hvor personen er lige pt. nej de laver en lyn vurdering og alt for ofte vælger man dem nemme løsning for patienter skal jo hurtig ud igen. Det er for mig en gåde at terapi i form af psykolog stort set ikke er en mulighed i dag. Medicin er i mange tilfælde kun med til at skabe afhængighed. Jeg har selv været svingdørs patient og dybt afhængig af medicin, men i dag kan jeg godt se at det et langt stykke af vejen kun har gjort tingene værre.
Så nu har personalet sagt stop og det er jeg sgu glad for og nu er det også på tide at vi som psykiatri bruger siger stop, der er også grænser for hvad vi skal stå model til. Vi er jo faktisk også "bare" mennesker og vi kan heller ikke blive ved med at holde til at blive kastet rundt i systemet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar